,,ETYKA NIE TYLKO DLA SMYKA”
,,ETYKA NIE TYLKO DLA SMYKA”
Wydział Rozwoju Kompetencji Społecznych i Obywatelskich Ośrodka Rozwoju Edukacji we współpracy z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym realizuje projekt ,,Etyka nie tylko dla smyka”. Jest on skierowany do najmłodszych uczniów i ma na celu wprowadzenie ich w świat wartości oraz ułatwiać nauczycielom kształtowanie u swoich wychowanków postaw moralno-etycznych.
Od listopada 2014r. w Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Zaborowie jest realizowany pilotaż tego projektu. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej korzystają z Poradnika, który jest pracą zbiorową pod redakcją Anny Łagodzkiej. Zawiera on scenariusze zajęć do realizacji zagadnień etycznych i antykorupcyjnych. Jest bogaty w zbiór ćwiczeń, zabaw, tekstów literackich opracowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego.
Na zajęciach uczniowie zdobywają umiejętności oceniania sytuacji, podejmowania słusznych decyzji, odróżniania dobra i zła. Odwoływanie się do ich aktywności pozwala w jasny i prosty sposób wyjaśnić znaczenie wartości takich jak, na przykład: odpowiedzialność, uczciwość, prawdomówność, piękno, dobroć, szacunek, godność, honor, tolerancja, wolność, życzliwość, empatia.
Działania podejmowane w szkole w ramach realizacji pilotażu projektu ,,Etyka nie tylko dla smyka”:
- Spotkanie zespołu nauczycieli klas I-III i omówienie realizacji pilotażu projektu; zaplanowanie działań w poszczególnych klasach
- Umieszczenie informacji o realizacji pilotażu projektu w widocznym miejscu na szkolnym korytarzu
- Poinformowanie rodziców, na zebraniu, o przystąpieniu do pilotażu projektu ,,Etyka nie tylko dla smyka”
- Przeprowadzenie wybranych zajęć w klasach I, II, III:
Klasa I
- ,,Czy warto się wzajemnie słuchać?”
- ,,Kupuj z głową”
- ,,Kto jest moim przyjacielem”
Klasa II
- ,,Przygody królewicza Bielinka. Potrafimy rozróżniać czyny uczciwe i nieuczciwe. Znaczenie prawdomówności i rzetelności w życiu codziennym”
- ,,Trudne decyzje. Wartości: sprawiedliwość, uczciwość.”
- ,,Kto jest moim przyjacielem. Wartości: współdziałanie, empatia, życzliwość, przyjaźń.”
- ,,Królik i zając. Wartość: wolność.”
- ,,Przygoda małej mrówki – na czym polega współpraca z innymi w zabawie, w nauce, w sytuacjach szkolnych.”
- ,,Mój wybór, moja odpowiedzialność. Wartość: odpowiedzialność za siebie.”
- ,,Lubimy dawać i otrzymywać prezenty. Definiujemy pojęcia: prezent, podarunek. Jaka jest różnica między dawaniem a sprzedawaniem - scenki rodzajowe.”
Klasa III
- ,,Ja i moje miejsce” – rozumiemy pojęcie tolerancji wobec osób innej narodowości i tradycji kulturowej.”
- Rozumiemy pojęcie wolności – wypowiedzi uczniów na podstawie tekstu bajki pt. ,, Królik i zając”. Redagowanie zdań na temat ,, Co byś zrobił/a, gdybyś był/a królikiem z bajki?”
- ,,Mój wybór, moja odpowiedzialność – wybieramy najżyczliwszą osobę w klasie.”
- ,,Co to znaczy być uczciwym? – potrafimy rozróżnić czyny uczciwe i nieuczciwe. Znaczenie prawdomówności i rzetelności w życiu.”
- ,,Lubimy dawać i otrzymywać prezenty. Definiujemy pojęcia: prezent, podarunek. Jaka jest różnica między dawaniem a sprzedawaniem - scenki rodzajowe.”
- Obchody Dnia Życzliwości w szkole (21.11.2014r.):przedstawienie wyników ankiety na temat poziomu życzliwości w naszej szkole, wybory Najżyczliwszych Osób w klasach, wiersze, piosenki, scenki o życzliwości i dobroci, utworzenie łańcucha życzliwości przez społeczność szkolną, wykonanie ekologicznego drzewa życzliwości i posadzenie sadzonek świerku przed szkołą, wysłanie światełka do nieba – lampiony niosące światu życzliwe słowa
- Konkurs plastyczny pod hasłem: ,,Wolność z życzliwością, wolność bez życzliwości”
- Umieszczenie informacji o realizacji pilotażu projektu na stronie internetowej szkoły www.zaborowo.edu.pl
- Umieszczenie informacji o realizacji pilotażu projektu w prasie lokalnej (GAZETA NIDZICKA)
- Spotkanie zespołu nauczycieli klas I-III - podsumowanie działań podjętych w I półroczu w ramach realizacji pilotażu projektu ,,Etyka nie tylko dla smyka”.